To undervisere fra social- og sundhedsskolerne blev hædret af Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V) for deres afgangsprojekter i Diplomuddannelse i Erhvervspædagogik.

Lisbeth Danielsen med Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V).
Dagens helt stores matchvinder: Helle Thrysøe Birkkjær.

 

 

 

 

 

 

 

Torsdag den 1. marts blev årets bedste afgangsprojekter fra Diplomuddannelsen i Erhvervspædagogik kåret. 1. pladsen gik til Helle Thrysøe Birkkjær fra SOSU Nord. 3. pladsen gik til Lisbeth Danielsen fra Social- og sundhedsskolen Esbjerg. De vandt for deres afgangsprojekter om henholdsvis simulation i undervisningen og livslang læring.

Kåringen fandt sted ved konferencen ”Ny Viden om Erhvervsuddannelser” i DGI-byen i København. Priserne blev overrakt af Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V).

”Jeg er glad for at være med til at sætte fokus på æren i at være en god underviser og værdien i at udvikle undervisningen på erhvervsuddannelserne. Det er vigtigt, at vi har social- og sundhedsmedarbejdere til at tage sig af syge og ældre. Det er vigtigt, at den funktion er veludført, og forudsætningen for veludført funktion er god undervisning og troen, håbet og kærligheden til faget. Dertil sætter et tema som livslang læring fokus på et vigtigt aspekt af uddannelse generelt: At vi – blandt andet grundet den teknologiske udvikling – har brug for at opdatere os løbende”, siger Uddannelses- og forskningsminister Søren Pind (V).

Hele skolens uddannelse

Både Helle og Lisbeth var glade og overraskede over nomineringerne og kåringen. Ingen af dem har haft personlig hæder og ære som mål for deres diplomuddannelse. Motivationen har været udvikling af undervisningen for både egen, elevernes og kollegernes skyld.

”Det er dejligt at kunne være med til at profilere vores uddannelser og skole ved at vise, at vi som faglærere gør noget for at udvikle undervisningen og understøtte læringen. Vi uddanner og udvikler os som undervisere, fordi vi tager eleverne alvorligt. Jeg har også fået mange positive tilkendegivelser blandt andet fra elever, hvor der er en bevidsthed om, at vi som undervisere udvikler os til glæde for dem”, siger Lisbeth Danielsen.

“Jeg håber på, at min viden fra uddannelsen på DEP kan bidrage til videre pædagogisk og didaktisk udvikling på SOSU Nord. For mig handlede det om at skrive en opgave som kan inspirere kollegaer og komme eleverne til gode. Den viden, jeg har fået ud af projektet og uddannelsen, håber jeg på at kunne implementere på skolen, for eksempel i det ny Videnscenter for Velfærdsteknologi”, siger Helle Thrysøe Birkkjær, der i sit projekt udviklede en model for det pædagogiske didaktiske arbejde med simulation på SOSU Nord.

Engagerede undervisere på SOSU-skolerne

Direktør på Social- og sundhedsskolen Esbjerg og næstformand i Danske SOSU-skoler Lisbeth Nørgaard glædes over begge præstationer.

”Kæmpe tillykke til Lisbeth og Helle. At to vindere ud af tre er undervisere på social- og sundhedsskolerne ser jeg som et udtryk for, at der på vores skoler er en yderst kvalificerede og engagerede undervisere, der er optaget af at udvikle det pædagogiske og didaktiske område – til stor gavn for kvalitetsløftet i uddannelserne”, siger direktør Lisbeth Nørgaard.

Læs også

Læs mere om de nominerede afgangsprojekter

Pressemeddelelse: René Martin Larsen bliver leder af nyetableret Videnscenter for Velfærdsteknologi

SOSU-videnscentre på Velfærdens Innovationsdag 2018

Hyldet for erhvervspædagogisk diplomuddannelse

Nordjysk underviser modtager pris for sit arbejde med simulation