SOSU-eleverne er landet efter påskeferien og er som mange andre skoleelever i fuld gang med at selv-teste. De første skoler har testudstyret oppe at køre og frigør dermed pladsen ude i landets testcentre til andre borgere, der har brug for flere test efter genåbningen.

Af Mie Margaard Sørensen

Fra tirsdag den 6. april har eleverne på landets SOSU-skoler selv skulle coronateste sig ved en podning i næsen, når de møder ind på skolen. Til det formål har skolerne uddannet mange af deres undervisere og øvrigt personale som supervisorer til at holde opsyn over, at testene forløber, som de skal. Og selvom det har krævet en omstilling for skolernes personale, er selvtestningen i fuld gang og kører nærmest gnidningsfrit.

På Social- og Sundhedsskolen, Herning blev alle 170 elever på deres afdeling i Herning testet den første dag. Og selvom de stødte på et par udfordringer med teknologien, er de kommet godt fra land:

“Det er gået rigtig godt. Vores elever er supergode til at pode korrekt, og alle tests har været brugbare”, fortæller skolens direktør, Mads Schmidt Haagensen.

Det er skolens egne undervisere og teknisk administrative medarbejdere, der på et kursus før påske er uddannede supervisorer. En opgave der var stor interesse for blandt medarbejderne. Skolen har udvalgt 10 supervisorer, men flere end tre gange så mange meldte sig til opgaven.

”Der har været et stort engagement fra vores medarbejdere – både fra vores undervisere, der i forvejen har en sundhedsfaglig baggrund, men også fra vores øvrige personale, der har fundet opgaven spændende”, siger Mads Schmidt Haagensen.

Selvtest på skolerne kan lette presset på testcentre

På SOSU Nykøbing Falster er de også i fuld sving med testningen, og det har eleverne taget rigtigt godt i mod:

“Vi har kun modtaget positive reaktioner fra vores elever, som er glade for måden, det fungerer på i forhold til alternativet med lange køer og ventetider i de lokale testcentre”, siger Steen Frederiksen, direktør på SOSU Nykøbing Falster.

Og det er netop, hvad selvtestningen også kan: Fjerne en del af presset fra testcentrene, fortæller formand for Danske SOSU-skoler Lisbeth Nørgaard. Hun påpeger desuden, at testning nemt bliver en del af elevernes hverdag, fordi det indgår i SOSU’ens faglige arbejde.

”Testningen tapper jo lige ind i SOSU’ens faglighed. Der har vi en kæmpe fordel, og vi er i al beskedenhed et hestehoved foran. Vores undervisere er uddannet til den slags – og det bliver mange af vores elever også. Vi kan ligefrem bruge det fagligt i undervisningen, hvordan er det for eksempel anderledes at pode i næse frem for hals?”, siger formanden.

Resten af Danmark kan skam også få gavn af SOSU-skolernes faglighed, nu hvor yderligere genåbning og flere krav til test er begyndt her efter påske, fortæller Lisbeth Nørgaard.

Vi har fået testenheder op at stå på skolerne, så vi kan rykke alle vores elever væk fra testkøerne og ind på skolerne. På den måde kan det offentlige forhåbentlig modstå det pres, der uundgåeligt vil følge. Det er vi stolte af at kunne bidrage til”.

På grund af forsinkelser i leveringen af udstyr og testkit er ikke alle skoler selvtestende endnu. Men de sidste skoler regner med at være klar til selvtests i løbet af næste uge.