Formand for Danske SOSU-skoler, Lisbeth Nørgaard, er træt af en ”unyttig uddannelsesdebat” om strukturer og rammer. Hun opfordrer i stedet uddannelsesaktørerne til at sætte formål, kvalitet og indhold i centrum.

Spørgsmålene om rammer og strukturer fylder for meget i uddannelsesdebatten, mener formanden for Danske SOSU-skoler, Lisbeth Nørgaard.

”Man kommer til at tale om strukturer og rammer – mere end indhold. Det er vigtigt, at formål, kvalitet og elevens tarv, er det første, vi diskuterer. Så kan vi altid tale om, hvordan stregerne i uddannelseslandskabet skal sættes efterfølgende, ” siger hun i et interview til Altinget. 

Hun refererer her blandt andet til den aktuelle debat mellem Danske Gymnasier og Danske Erhvervsskoler og -Gymnasier, som blandt er uenige om, hvorvidt det skal være muligt for de almene gymnasier at udbyde hhx og htx. Lisbeth Nørgaard ønsker i stedet at gøre den ”unyttige” debat nyttig ved at tale mere om mål og formål med landets uddannelser.

Lisbeth Nørgaard påpeger også en anden skævhed: at der ofte sættes lighedstegn mellem erhvervsuddannelser og ungdomsuddannelser. Det er ikke nødvendigvis givtigt for hverken social og -sundheds- eller erhvervsuddannelsessektoren , mener hun.

På social- og sundhedsuddannelserne er elever i gennemsnit 28 år, når de begynder på Grundforløb 2. Derfor skal vi også  debattere og fokusere på løsninger, der forholder sig til andre end de helt unge, vurderer hun.

Lisbeth Nørgaard rækker til sidst en invitation hånden ud til erhvervsskolerne, gymnasierne og andre aktører i sektoren:

“Vi bør have en konstruktiv debat om formål, mål og kvalitet. Så kan vi efterfølgende tage debatten om hvordan vi skal organisere og strukturere. Men lad os komme tilbage på sporet. Vi er uddannelsesfolk, og der bør vores fokus være. Der er nok at tale om i forhold til indhold.”

Læs hele interviewet i Altinget:Uddannelse (kræver login)