Et staldtip til at sikre pædagogisk volumen og kvalitet: Hæv indsatsen for den pædagogiske assistentuddannelse.

Synspunkt af Lisbeth Nørgaard, formand for Danske SOSU-skoler, i A4 Medier

127,5 MILLIONER KRONER til kvalitetsløft af pædagoguddannelsen. Sådan lød udmeldingen fra uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) den 28. august. En god nyhed for professionshøjskolerne, nutidens og fremtidens pædagogstuderende, ja, samfundet som helhed.

Vi skal have løst udfordringen med manglen på pædagogisk personale i vores vuggestuer, børnehaver, SFO’er og andre institutioner. Det er helt essentielt for vores børns og unges trivsel og udvikling. Og vi skal have løst den udfordring nu.

Hvorfor ikke spille på flere heste for at komme i mål med manglen på faglært pædagogisk personale, som både er akut og omfangsrig? Hvorfor ikke også hæve indsatsen for den pædagogiske assistentuddannelse, både i ord og handling.

HVIS VI I FÆLLESSKAB går all in på at uddanne pædagogiske assistenter, ville vi have alle odds med os i forhold til at sikre volumen og kvaliteten af pædagogisk faglighed i landets institutioner:

  • Pædagogiske assistenter har teori, metoder og praktisk erfaring til at udvikle og udføre et hav af aktiviteter og indsatser for både, krop, hjerne og hjerte og knytte stærke relationer, som styrker trivsel og udvikling hos både børn, unge og voksne.
  • Pædagogiske assistenter har fagligheden til at bidrage til udviklende og læringsfyldte pædagogiske praksisser i en bred vifte af institutioner, både selvstændigt og på tværs af fagpersonale.
  • Pædagogisk assistentuddannelsen er en hurtig vej til formel opkvalificering af ufaglærte, hvor de får papir på deres kompetencer. En pædagogmedhjælper over 25 år med to års relevant erhvervserfaring kan blive faglært på 42 uger, altså mindre end et år.
  • Uddannelsen har per tradition – inden adgangsbegrænsningen – tiltrukket mange ansøgere. Både den stærke praktiske faglighed inden for pædagogisk arbejde og et stærkt videreuddannelses-aspekt er attraktive parametre. Blandt andet er uddannelsen en vigtig fødekæde til pædagoguddannelsen.

Det tegner godt, at uddannelses- og forskningsministeren anerkender den pædagogiske faglighed og ser den som et af de vigtige sager på sit bord. En måde at rydde bordet på i den sag er: Styrkede rammer for uddannelse af flere pædagogiske assistenter. Jackpot!