På landets social- og sundhedsskoler holdes undervisningsdampen oppe og kontakten ved lige med fjernundervisning og onlinefællesskaber.

Selv om coronavirussen betyder lukning af skolerne, er der travlt med at holde undervisningen i gang på distancen, så eleverne fortsat kan følge deres uddannelse. Det betyder, at undervisning i fag som farmakologi, somatisk sygdom og sygdomslære, naturfag, dansk, mødet med borgeren og sundhedsfremme og forebyggelse og rehabilitering foregår med opgaver, chats og feedback online.

”For os som skoler er det vores vigtigste opgave, at eleverne kommer igennem denne turbulente periode så godt som muligt. Vi skal skabe kvalitet og størst mulig kontinuitet for dem i deres undervisningsforløb, så de forbliver motiverede for deres uddannelse. Og jeg er stolt af den indsats, der er lagt fra alle på skolerne i, at vi fortsat uddanner nye social- og sundhedshjælpere, social- og sundhedsassistenter og pædagogiske assistenter til professionel pleje og omsorg af ældre og syge borgere samt trivsel og udvikling for børn, unge og voksne”, siger formand for Danske SOSU-skoler, Lisbeth Nørgaard.

Heidi Aagaard
Heidi Aagaard, underviser på Social & SundhedsSkolen, Herning, underviser på distancen under corona-lukningen. Her demonstrerer hun i en video refleksbehandling med en reflekshammer for hovedpine som en del af den nonfarmakologiske tilgang til smertelindring. Foto: Privat

Savner at være sammen

Heidi Aagaard er en af de undervisere, der på kort tid har måttet rykke sin undervisning ud af klasselokalet og ind i et digitalt rum. Normalt gør hun meget brug af kropssprog, praksiseksempler og input fra eleverne i undervisningen. Det forsøger hun at genskabe i videoer, som hun lægger op i skolen it-system til eleverne sammen med opgaver, quizzes og chatrum.

”Onlineundervisning kan noget, men jeg vil ikke for enhver pris lave det hele om til at foregå online. Jeg savner den fysiske tilstedeværelse sammen med eleverne og den dialog, der opstår der,”, siger Heidi Aagaard, der underviser i blandt andet i smertelindring på Social & SundhedsSkolen, Herning.

Hun har fået mange positive tilkendegivelser fra eleverne, som hun oplever som meget aktive i undervisningen.

”Eleverne er engagerede. De har for eksempel selv taget initiativ til en facebookgruppe og skypemøder. Jeg har stor tillid til, at eleverne er med og aktive. Man skal som underviser være opmærksom på, om der er udfordringer for den enkelte elev. Det handler om at vise omsorg og forståelse for de vilkår, som eleverne har for at følge undervisningen og få en snak om, om der er noget, der kan gøres anderledes, så de har bedre mulighed for at følge undervisningen”, siger Heidi Aagaard.

 

 

 

Secilie Liv Mølgaard Steffensen
Secilie Liv Mølgaard Steffensen, social- og sundhedsassistentelev på Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens. Foto: Privat

Hjælper hinanden

Secilie Liv Mølgaard Steffensen og Sif Kær Ellund Nielsen er to af de elever på social- og sundhedsskolerne, der lige nu knokler på med deres uddannelse online. Det er helt sikkert anderledes og udfordrende, at undervisning foregår online, fortæller de begge. Blandt andet at det ikke er muligt med den praktiske undervisning som simulation og forsøg, og at man ikke ansigt til ansigt kan spørge til råds, hvis der er noget med for eksempel teorierne, man gerne lige vil have opklaret.

”Man bliver udfordret på en anden måde, og man finder ud af, at man virkelig vil det her. Jeg føler stadig, at jeg får noget ud af undervisningen. Lærerne altid er klar til at hjælpe. De vil én det bedste. Og så er vi gode til at hjælpe hinanden på holdet. Det er lidt forvirrende, men heldigvis mødes vi nogle gange hele klassen og undervisere online, og så bliver det nemmere og mere overskueligt igen”, siger Secilie Liv Mølgaard Steffensen, der tager social- og sundhedsassistentuddannelsen på Social- og Sundhedsskolen Fredericia-Vejle-Horsens.

 

 

 

Sif Ellund Nielsen
Sif Kær Ellund Nielsen, social- og sundhedsassistentelev på SOSU Esbjerg. Foto: Privat

Forberedt til praktik

Sif Kær Ellund Nielsen er social- og sundhedsassistentelev på SOSU Esbjerg. Hun oplever også, hvor meget det betyder, at undervisningen fortsætter, og at der er en tæt kontakt med holdkammerater og undervisere, selv om det er på distancen.

”Det er nemmere for mig at lære og forstå, hvis jeg sidder ansigt til ansigt med lærerne på skolen. Men hvis ikke der var undervisning overhovedet, ville jeg føle mig mindre forberedt til at skulle ud i praktik igen. Det kan godt være svært at overskue alt det her nedlukning, men det er godt at underviserne og de andre elever et til stede. Det gør meget for motivationen, at man kan sparre med hinanden i skolearbejdet, selvom man ikke er sammen”, siger Sif Kær Ellund Nielsen, der er social- og sundhedsassistentelev på SOSU Esbjerg.

Indtil videre skal social- og sundhedsskolerne og andre skoler og daginstitutionerne holde lukket til og med 13. april 2020.

 

Læs også

Ny nødlovgivning sender SOSU-elever til video-eksamen

Få svar på spørgsmål om, hvad corona betyder for social- og sundhedsuddannelserne