Glæde, kriller i maven, ”albue-krammere” og testcentre. Cirkushesten er tilbage i manegen – omend under lidt andre forhold, er SOSU-skoler i hele landet åbnet igen. Til glæde for både elever og personale.

Af Pia Fjorback

”Det er megalækkert at være tilbage! Vi har nok lidt svært ved at styre gensynsglæden, men vi må nøjes med albue-krammere”, siger Winnie Buur, der er elev på grundforløb 2 på SOSU Herning og skal påbegynde på Social og sundhedsassistent-uddannelsen til maj.

Jeg tror nærmest ikke, læreren fik et ord indført den første time. Vi havde glædet os så meget til at se hinanden. Vi har et rigtig godt fællesskab. Vi snakker godt sammen, vi har samme humor, og vi hjælper hinanden, når nogen har svært ved en opgave”.

Også på Bornholms Sundheds- og Sygeplejeskole, var der euforisk stemning. Bornholmerne måtte som nogle af de første lukke helt op allerede i begyndelsen af marts, og selv om der var iver for at komme i gang og se hinanden, var der også bevidsthed om, at det var et stort sted at mødes i et ellers lille samfund.

”Vi lavede en meget stille og forsigtig genåbning, men hvor er det fantastisk at være tilbage igen!”, siger Ellen W. Jensen, der er underviser på den bornholmske skole.

Som en skuespiller tilbage på scenen

”Jeg havde det som en skuespiller, der skulle tilbage på scenen efter en lang pause. Fuld af sommerfugle, spænding og forventning. Men også præstationsbekymringer: Kunne jeg overhovedet finde ud af det? Og jeg er altså en af de ældre cirkusheste i folden, skal lige siges. Men vi spillede jo hinanden gode lynhurtigt. Både elever og undervisere havde den samme glade indstilling, og 2 plus 2 blev ikke bare 5, men 7!”, beretter underviseren begejstret om den første måned tilbage i manegen.

Skolen har også lært af de gode erfaringer fra corona-tiden og benytter sig nu af både af online undervisning og fysisk fremmøde. Og ikke kun på grund af smittehensyn.

”Selvom onlineundervisning ikke kan gøre det ud for at være sammen, er der nogle fordele ved at have en lille gruppe på tre i en online undervisningssession. Vi har taget det bedste fra begge undervisningsverdner og kombinerer dem fremadrettet. Også uden corona”, fortæller Ellen W Jensen.

Men for eleverne var det helt store fokus de gode sociale relationer, der nu igen kan plejes under uddannelsen. Her har Teams-møderne helt klart sin begrænsning ifølge social og sundhedsassistentelev Dorthe Kofoed Hansen fra Bornholm.

De gode diskussioner er tilbage i klasserummet

”Det er virkelig dejligt at kunne diskutere igen på tværs af klassen. På Teams bliver det meget enetaler. Enten fra læreren eller de få elever, der markerer ofte. I skolen bliver der plads til flere. Bag computeren kan folk lettere gemme sig. Tro, at deres refleksioner ikke er vigtige nok til at bryde ind. Men i virkeligheden bringer det langt flere nuancer til, som er gode for os andre at høre”.

Dorthe Kofoed Hansen er som bestyrelses-elevrepræsentant også bekymret for mere frafald under nedlukningen. Hun mener, at det sociale er med til at fastholde eleverne på uddannelsen. En bekymring hendes kollega fra skolen i Herning, bestyrelsesrepræsentant og social og sundhedsassistentelev Nikolaj Skovmose deler.

”Den direkte interaktion har en betydning for fastholdelsen. Hvis man ikke har det sociale forhold med i sin uddannelse, så er der en øget tendens til at falde fra. Og det skal vi for alt i verden undgå. Der er jo brug for flere af os, når vi kigger på fremskrivningen,” siger han med henvisning til, at ældre- og plejesektoren kommer til at mangle tusindvis af hænder de næste år. Til gengæld har Covid-19 været positiv i forhold til at hænge i – også når det er svært – mener han.

Corona har bidraget til selvtillid og stolthed

”Det er mit indtryk, at eleverne har fået en større selvtillid og stolthed: Den her uddannelse er altså vigtig! Det kan vi jo se. Vi er frontpersonale, og corona har vist, hvor vigtige, vi er. Det har givet mange et spark bagi. En motivation til at holde fast, for der er brug for os fremadrettet”.    

En, der også er stolt og motiveret, er Danske SOSU-skolers formand, Lisbeth Nørgaard, der med både travlhed og spænding har fuldt med i skoleåbningerne landet rundt.

”Der har været en enormt positiv og engageret tilgang til at åbne skolerne. Selv om meget er svært, og vi asfalterer vejen, mens vi går den, er der så meget glæde og gejst rundt omkring. Vores store skolearealer ER altså bare sjovest at være i, når de er fyldt med mennesker. Det er fantastisk at være tilbage!”

Som noget nyt siden tidligere genåbninger, er det nu et krav, at alle skal lade sig teste, inden de kommer på skolerne. Og selv om det selvfølgelig giver logistiske udfordringer, er det også noget, SOSU-skolerne håndterer til perfektion – og endda kan udnytte fagligt.

SOSU-skoler øger Danmarks testkapacitet

 ”Testningen tapper jo lige ind i SOSU’ens faglighed. Der har vi en kæmpe fordel, og vi er i al beskedenhed et hestehoved foran. Vores undervisere er uddannet til den slags – og det bliver mange af vores elever også. Vi kan ligefrem bruge det fagligt i undervisningen, hvordan er det for eksempel anderledes at pode i næse frem for hals?”, siger formanden.

Og resten af Danmark kan skam også få gavn af SOSU-skolernes faglighed, nu hvor yderligere genåbning og flere krav til test begynder efter påske, fortæller Lisbeth Nørgaard.

”Vi har fået testenheder op at stå på skolerne, så vi kan rykke nogle fra testkøerne ind på skolerne. På den måde kan det offentlige forhåbentlig modstå det pres, der kommer her efter påske. Det er vi stolte af at kunne bidrage til”.