En undersøgelse blandt elever og undervisere på Social- og SundhedsSkolen, Herning viser, at under skolens initiativ med et ugentligt morgenshow er fraværet reduceret på GF2. Derudover oplever skolen et større fællesskab blandt elever og undervisere. Projektet er en del af SOSU-skolens fokus på at skabe bedre studiemiljø.

 

Af Mie Margaard Sørensen

”Gooooooo’ morgen SOSUUUU”. Sådan lyder den finurlige jingle i Social- og Sundhedsskolen Hernings morgenshow af samme navn, og sådan har den lydt hver onsdag siden starten af februar, når morgenshowet er gået live på YouTube.

Her har underviser Louise Knudsen sammen med to elevværter fra skolens GF2-hold sendt live fra ”studiet” på skolens lærerværelse. Og der har været rigeligt med sendemateriale. Udover at holde skolens GF2-elever opdateret på diverse skolemæssige nyheder, har eleverne lært hinanden at kende på tværs af klasserne. De har fået ny inspiration og viden om deres uddannelse, og så har de haft kendisgæster med på fjernforbindelsen, som enten selv har været i faget eller har anden sundhedsfaglig baggrund. Blandt dem tæller skuespiller Stephanie Leon, ernæringsekspert Christian Bitz, TV-lægen Peter Geisler, Hernings borgmester Lars Karup, og de har også fået en hilsen fra statsminister Mette Frederiksen.

Showet er hver gang sluttet af med det helt store hit – nemlig en quiz, hvor eleverne har mulighed for at vinde præmier til fællesskabet, såsom pizza til hele klassen, gavekort til Joe & The Juice, mad i kantinen og lignende.

 

Flere skal gennemføre SOSU-uddannelsen

Projektet startede som et forsøg på at skabe fællesskab på grundforløbsholdene, som har været udfordret af hjemsendelse, siden elevernes første dag på uddannelsen. I forlængelse heraf var håbet, at det på sigt kunne medføre, at flere vil gennemføre SOSU-uddannelsen.

Ann Jeanett Suhnsen, Dorte Kristensen, Lene Gasbjerg Holt og Mark Lee Baumann, som er en del lærerteamet bag projektet fortæller:

”Formålet med Go’ morgen SOSU-projektet var hurtigt at etablere et klassefællesskab for de nye elever, der er startet på deres uddannelse hjemme fra stuerne. De lærer på den måde hinanden at kende, selvom de endnu ikke har mødt hinanden fysisk. Undersøgelser viser, at hvis elever føler sig som en del af fællesskabet, er de mere motiveret til at tage tyren ved hornene, når skolen bliver svær, fremfor at give op. Det håber vi, projektet kan bidrage til”.

Og det viser sig at gå i den rigtige retning:

 

Fravær faldet med 32 %

En undersøgelse udarbejdet af nonprofitorganisationen Raido, som har været tæt samarbejdspartner under projektet, viser, at 70 % af skolens elever og undervisere oplever et styrket skolefællesskab under projektet.

Den succes skyldes flere faktorer, mener lærerteamet:

”Vi tror, det skyldes, at selvom eleverne er derhjemme, oplever de fællesskaber, mens de ser Go’ morgen SOSU. De vil gerne deltage og stå sammen om, at deres hold vinder præmien. Samtidig synes eleverne, at det er spændende, at der er nogle kendisser, der taler lige netop til og om dem. Endeligt kan en forklaring være, at kontaktlærerne gjorde en stor indsats for at motivere eleverne til, at de skulle se udsendelsen.

Som udgangspunkt havde skolen, på grund af coronasituationen og onlineundervisning, forventet en reducering i fraværet på 19 % under projektet. Men undersøgelsen viser også, at fraværsprocenten er faldet med hele 32 % i skolens afdeling i Herning.

”Det er ikke til at sige, om faldet i fraværsprocenten direkte kan kobles sammen med projektet, men vi tror på, at vores initiativ og fokus på fællesskabet har påvirket fraværet i en positiv retning”, siger Steffen Thybo Drostgaard, direktør i Raido.

 

Undervisere nomineret til fornem pris

Lærerteamet blev sidenhen nomineret til Politikens Undervisningspris netop for deres initiativ til Go’ morgen SOSU.

Det er vi jo selvfølgelig enormt stolte af. Men æren er ikke kun vores. Der har været stor opbakning til projektet fra hele lærestablen, og næsten alle har bidraget på den ene eller den anden måde til programmet. På den måde er det ikke kun for eleverne, fællesskabet er styrket”, fortæller de.

Eleverne er nu tilbage på skolen, og Go’ morgen SOSU er i sin nuværende form et afsluttet kapitel. Det blev fejret sammen med eleverne på GF2 på skolens torv, hvor der var linet op til en hyggelig formiddag med velkomstbobler og besøg af to komikere til at slutte projektet af med et brag.

Og selvom projektet er slut, har skolen med projektet gjort sig en masse erfaringer, som kan bruges i deres videre planlægning af undervisning og projekter.

(Foto: Go’ morgen SOSU)

Samfundet har brug for flere dygtige velfærdsmedarbejdere. Men der er desværre ikke nok, der søger uddannelsen, og alt for mange falder fra igen. Derfor sætter Danske SOSU-skoler med en række artikler fokus på kommuner og skoler, der har succes med at gøre noget ved problematikkerne. Kender du en skole eller kommune, der gør noget ekstraordinært i forhold til frafald eller optag og har vendt kurven?
Skriv til os på mms@sosu.dk.