Danske SOSU-skoler har de store smil på over den nye aftale om finanslov på ældre-, børne-, og uddannelsesområdet. De økonomiske løft er målrettede og sikrer, at pengene havner der, hvor de gavner mest. Landets SOSU-skoler står klar til at hjælpe med at finde, opkvalificere og uddanne nye medarbejdere til velfærdssektoren, lyder det fra foreningen

”Vi kan næsten ikke få armene ned igen!”

Sådan lyder det begejstret fra Danske SOSU-skoler – Bestyrelsernes formand Per B. Christensen, efter Regeringen offentliggjorde nyheden om den nye finanslovsaftale på ældre-, børne-, og uddannelsesområdet lørdag middag.

”Endelig ser det ud til, at der kommer handling bag de seneste års snak om flere faglærte i velfærdssektoren, så vi kan sikre kvalitet i service til både de yngste og de ældste borgere. Og så er pengeposen sågar fordelt meget specifikt”, siger formanden og forklarer, at det er en vigtig ingrediens i regeringens nyligt lancerede julekage, at pengene er øremærket en ny medarbejder for hver ufaglært, som kommunen sender afsted på efteruddannelse.

”På den måde går midlerne rent faktisk til formålet: Flere hænder og mere kvalitet – opnået gennem uddannelse og opkvalificering,” pointerer han.

 

SOSU-skolerne er klar til opgaven

Landets SOSU-skoler er klar til at løse denne opgave, lover formanden.

”Vi har et nært samarbejde med jobcentre og kommuner, og vi kan både opkvalificere den nye medarbejder med amu-kurser og uddanne den ”gamle” ufaglærte medarbejder, så han eller hun kan komme tilbage til kommunen som faglært. Vejen fra ledig til velfærdsmedarbejder er en løsningsorienteret model, der er højaktuel grundet corona-krisen. Lige nu har vi stor succes med det i Odense kommune, og med den nye finanslov, får andre kommuner rig lejlighed til at følge trop”.   

Også det økonomiske løft af erhvervsuddannelser og et ekstra særligt løft på 80 mio. kroner årligt i fire år til SOSU-uddannelserne, er Danske SOSU-skoler glade for.

”Det giver ekstra kraft til de førnævnte tiltag med opkvalificering og uddannelse. Skolerne kan nu udvikle og styrke undervisningskvaliteten yderligere. Det omfatter både pædagogik, miljø og udstyr, og vi synes, at der er en rigtig fornuftig sammenhæng i finansloven”.

 

Pædagogiske assistenter kan blive et afgørende bidrag

På det pædagogiske område afsættes der 800 mio. kroner årligt over fire år, og kommunerne kan blandt andet bruge midlerne til opkvalificering og flere hænder til hurtigere indfasning af minimumsnormeringer. Her mener Per B. Christensen, at det endnu engang er væsentligt at tænke i at uddanne de ansatte, der er ufaglærte, hvis der skal være nok uddannede voksne til at realisere minimumsnormeringen allerede i 2024.

SOSU-skolerne tilbyder udover SOSU-uddannelserne pædagogiske assistent-uddannelser i hele landet. Og de pædagogiske assistenter kan blive et vigtigt bidrag i daginstitutionerne, påpeger formanden.

”Den pædagogiske assistent-uddannelse er en uddannelse med en praksisnær tilgang til det pædagogiske fagområde. Interessen for uddannelsen fra både unge og voksne er allerede stor. Faktisk afviser skolerne ansøgere ved hvert eneste optag på grund af politisk vedtaget kvote”.

Formanden henviser til en politisk beslutning fra 2017 om at indføre loft for den pædagogisk assistent-uddannelse på grund af manglende praktikpladser. Et tiltag, der affødte et fald i eleverne på uddannelserne med ca. 70%.

”I stedet for at begrænse ansøgerantal, skal vi skabe flere uddannelsespladser og uddanne flere af de mange, der vil faget og har evner for det. Når nu vi står og mangler pædagogisk personale. De pædagogiske assistenter er et afgørende bidrag til den fælles løsning. Både når det gælder flere uddannede voksne i vuggestuer og børnehaver. Og som en døråbner for flere studerende på pædagoguddannelserne”, siger han og tilføjer:

”Vi glæder os over aftalen og til at levere kvalificeret personale til velfærdssektoren med den nye finanslov i ryggen”.

 

For yderligere information:

Michael Esmann, sekretariatschef

4241 3501