En ny kampagne skabt i samarbejde mellem Danske SOSU-skoler, Københavns Kommune og KL skal sætte fokus på den faglighed og personlige kompetencer, det kræver at blive en god SOSU.
Formålet med kampagnen er at tale SOSU-fagene frem. Vi vil rykke ved fordommen om, at alle kan blive SOSU og de misforståelser, der svæver om fagets indhold og kvalitet. Vi vil fortælle, at SOSU-faget er noget, man uddanner sig til, som kræver kompetencer – og at ikke alle har det, der skal til!
Kampagnen består af tre videoer, der på forskellig vis illustrerer, at det, at være en god SOSU, kræver personlige kompetencer, som ikke alle besidder.
Målgrupperne er primært unge i 7.-9. klasse og sekundært deres mødre, som ofte er afgørende for valg af ungdomsuddannelse. Derudover indeholder kampagnen et autokommunikativt element, da den kan booste stoltheden hos både nuværende og kommende SOSU-elever og -medarbejdere. Kampagnen vil køre på forskellige sociale medier samt i alle Nordisk Film-biografer landet over.
Bag kampagnen står vi i Danske SOSU-skoler, Københavns Kommune og KL med FOA, Danske Regioner og Social-, Bolig- og Ældreministeriet som medafsendere.
De tre videoer samt mere information kan findes på socialsundhed.dk